Pelatihan Literasi Digital Untuk Peningkatan Etika Bermedia Sosial Bagi Siswa SMP Negeri 5 Mandai

Abdillah SAS, Irene Andi', Aljuwanti Aljuwanti

Abstract


Digital literacy training becomes crucial with the advancement of technology, particularly in the context of social media ethics. A Microsoft study reveals the low level of digital civility in Indonesia. Previous research exposed the digital literacy shortcomings among students. Therefore, this study aims to provide understanding and digital literacy skills to students of SMP Negeri 5 Mandai. The implementation method involves community service activities, including needs identification, planning, training execution, evaluation, and reporting. The focus is on enhancing social media ethics and digital literacy for students. This community service involves collaboration between Universitas Bosowa, the Ministry of Communication and Information of the Republic of Indonesia (Kemkominfo RI), and the Government of Maros Regency. The results show an improvement in students' understanding of digital ethics and digital literacy. Despite facing challenges such as registration difficulties and participant delays, the team successfully found effective solutions. Digital literacy training at SMP Negeri 5 Mandai has successfully enhanced students' understanding of social media ethics and digital literacy. Collaboration among universities, government, and the community provides a crucial foundation for supporting digital literacy in Indonesia.

References


Adikara, G. J., Kurnia, N., Adhrianti, L., Astuty, S., Wijayanto, X. A., Desiana, F., & Astuti, S. I. (2021). Aman bermedia digital.

Agustina, A., Adha, M. M., & Mentari, A. (2023). Pengaruh Literasi Digital Terhadap Etika Bermedia Sosial Peserta Didik. Mindset : Jurnal Pemikiran Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(2), 52–64. https://doi.org/10.56393/MINDSET.V3I2.1696

Dan Pendampingan Literasi Digital Untuk Peningkatan Kualitas Remaja Dalam Menggunakan Internet Yuli Candrasari, P., Claretta, D., Studi Ilmu Komunikasi, P., & Timur, J. (2020). Pengembangan Dan Pendampingan Literasi Digital UntukPeningkatan Kualitas Remaja Dalam Menggunakan Internet. Dinamisia : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(4), 611–618. https://doi.org/10.31849/DINAMISIA.V4I4.4003

Eva Mazrieva. (2021, February 26). Indeks Keberadaban Digital: Indonesia Terburuk se-Asia Tenggara. Https://Www.Voaindonesia.Com/a/Indeks-Keberadaban-Digital-Indonesia-Terburuk-Se-Asia-Tenggara/5794123.Html.

Kementerian Komunikasi dan Informatika Republik Indonesia. (2023). Paparan Literasi Digital Sektor Pendidikan (Perguruan Tinggi Cakap Digital). In Kementerian Komunikasi dan Informatika Republik Indonesia.

Maifianti, K. S., Hidayati, R., & Mauliansyah, F. (2021). LITERASI DIGITAL DAN ETIKA BERMEDIA SOSIAL KALANGAN PELAJAR DI SMAN WIRA BANGSA ACEH BARAT. Community Development Journal : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 301–305. https://doi.org/10.31004/CDJ.V2I2.1716

Parlindungan, D. R., Haloho, H. N. Y., Silvian, V., Syabanera, N. D., Cahyadi, L. B., Eugenia, J. F., Pattymahu, G. C. H., Kusumawardani, F., Clarissa, E. C., & Fernando, E. (2023). Literasi Digital untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa SMA Paskalis Jakarta Mengenai Etika Komunikasi di Media Sosial. Dharma Sevanam : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 201–211. https://doi.org/10.53977/SJPKM.V2I2.1072

Prabowo, E., Fajrie, N., & Setiawan, D. D. (2021). Etika Komunikasi Siswa dalam Pembelajaran Daring Melalui Aplikasi Whatsapp. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 5(3), 429–437. https://doi.org/10.23887/JPPP.V5I3.38191

Rahman, M. fauzi, Yuliantini, A., Hakim, A. F., Nur’aeni, S., Anri, A., Restiani, A., Lutpiah, S. I., & Santosa, G. V. (2023). Etika Bermedia Sosial Di Lingkungan Pelajar SMP Dan SMA Di Kota Bandung Sebagai Upaya Pemahaman Literasi Digital. Sasambo: Jurnal Abdimas (Journal of Community Service), 5(2), 255–263. https://doi.org/10.36312/SASAMBO.V5I2.1161

SAS, A., Andi Muh Akbar Saputra, & Farman, I. (2023). Analisis Kemampuan Literasi Digital Siswa Dalam Pembelajaran Hybrid di Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Pekommas, 8(2), 181–190. https://doi.org/10.56873/jpkm.v8i2.5111

SAS, A., Marthin, P., & Invanka, I. (2023). Pelatihan Literasi Digital Untuk Peningkatan Etika Bermedia Digital Bagi Pelajar SMP ANGKASA LANUD Hasanuddin. EPIC: Jurnal Pendidikan Pengabdian Masyarakat, 2(2), 36–44. https://doi.org/10.35906/EPIC.V2I2.263

Sekolahloka. (n.d.). UPTD SMPN 5 Mandai, Kabupaten Maros. Https://Sekolahloka.Com/Data/Uptd-Smpn-5-Mandai/.

Suriani, A. I., & Hadi, S. (2022). KEBIJAKAN LITERASI DIGITAL BAGI PENGEMBANGAN KARAKTER PESERTA DIDIK. JKPD (Jurnal Kajian Pendidikan Dasar), 7(1), 54–64. https://doi.org/10.26618/JKPD.V7I1.7030

Terttiaavini, T., & Saputra, T. S. (2022). LITERASI DIGITAL UNTUK MENINGKATKAN ETIKA BERDIGITAL BAGI PELAJAR DI KOTA PALEMBANG. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 6(3), 2155–2165. https://doi.org/10.31764/JMM.V6I3.8203

TURNIP, E. Y., & SIAHAAN, C. (2021). ETIKA BERKOMUNIKASI DALAM ERA MEDIA DIGITAL. JURNAL EKONOMI, SOSIAL & HUMANIORA, 3(04), 38–45. https://www.jurnalintelektiva.com/index.php/jurnal/article/view/659

UNESCO. (2023, June 29). What you need to know about literacy. Https://Www.Unesco.Org/En/Literacy/Need-Know.




Copyright (c) 2024 JPKBP : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

DITERBITKAN OLEH SEKOLAH TINGGI ILMU EKONOMI KBP

JL. KHATIB SULAIMAN NO. 61 PADANG SUMATERA BARAT

TELP  : (0751) 7051398 / 0811667831
Email : support@akbpstie.ac.id
WEB   : www.akbpstie.ac.id

Hak Cipta (c) 2018 oleh  Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi KBP - Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat
Creative Commons License