Pengaruh Customer Relationship Management (CRM) Terhadap Kepuasan Nasabah Pinjaman Pada PT. Bank Pembangunan Daerah Sumatera Barat Cabang Painan

Romi Susanto

Abstract


   Fast traslate Icon translate

The purpose of this study was to analyze the influence of commitment, communication, and service quality on loan customer satisfaction at PT. Bank Pembangunan Daerah Sumatera Barat Cabang Painan. To achieve customer satisfaction PT. Bank Pembangunan Daerah Sumatera Barat Cabang Painan makes it easy for customers to make loans to personal loans which is one type of credit that is in great demand of the public. This is because the procedure is easier, namely the credit ceiling taken based on multiplying the employee's net salary with the provisions with the bank. The population in this study were all loan customers at PT. PT. Bank Pembangunan Daerah Sumatera Barat Cabang Painan totaling 4,985 people. The sampling technique used was random sampling, while the number of samples used for analysis was 100 people. Data analysis techniques used to test hypotheses are multiple linear regression. The hypothesis testing uses statistical T test. The results of the study show that the commitment variable does not have an influence on the satisfaction of loan customers at PT. Bank Pembangunan Daerah Sumatera Barat Cabang Painan. While communication and service quality variables have a significant influence on loan customer satisfaction at PT. Bank Pembangunan Daerah Sumatera Barat Cabang Painan.

 

Keywords: Commitment, Communication, Service quality, and customer satisfaction


Full Text:

PDF

References


Ayu, G., Ratih, P., Dewi, K., Nyoman, N., Yasa, K., & Sukaatmadja, P. G. (2014). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Dan Loyalitas Nasabah Pt Bpr Hoki Di Kabupaten Tabanan, 5, 257–275.

Badjuri, A., & Jaeni. (2013). Pengaruh Komitmen Terhadap Kepuasan Kerja Auditor Dengan Motivasi Sebagai Variabel Intervening (Studi Empirik Pada Kantor Akuntan Publik Di Jawa Tengah), 20(2), 150–170.

Bhaskara, S. Et Al. (2014). Customer Relationship Management (Crm) Dan Personal Selling Pengaruhnya Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Pt Virgo Ekspres Tours & Travel Manado. Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 2(1), 99–110.

Budi Purbayu Santosa Dan Ashari. (2005). Analisis Statistik Dengan Microsoft Axcel & SPSS. Yogyakarta, Andi Offset.

Febrianingtyas, M., Arifin, Z., Fanani, D., Administrasi, F. I., & Brawijaya, U. (2014). Pengaruh Customer Relationship Management Terhadap Kepuasan Dan Loyalitas Nasabah ( Survey Pada Nasabah Bank Jawa Timur Cabang Gedung Inbis Malang ). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 9(2), 1–10.

Griffin, J. (2003). Menumbuhkan Dan Mempertahankan Pelanggan. Jakarta, Airlangga.

Hermawan, A. F. (2011). Pengaruh Customer Relationship Marketing Terhadap Kepuasan Dan Loyalitas Pelanggan ( Survei Pada Pelanggan Maskapai Penerbangan Garuda Indonesia Di Kota Malang ), 55(2), 192–201.

Janati Adnin, R., & Lubis, N. (2013). Pengaruh Customer Relationship Management Terhadap Loyalitas Pelanggan Pt. Nasmoco Pemuda Semarang. Diponegoro Journal Of Social And Politic Of Science Tahun, 1–8. Retrieved From Http://Ejournal-S1.Undip.Ac.Id/Index.Php/

Kasanah, S. N. U. R., Syariah, J. P., Ekonomi, F., & Bisnis, D. A. N. (2016). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Loyalitas Nasabah Tabungan Btn Batara Ib Pada Bank Tabungan Negara Syariah Surakarta.

Kezia, K. I., & Nursalin, K. (2011). Pengaruh Customer Relationship Management Terhadap Loyalitas Pelanggan Pada Pt Bca Tbk Influence Of Customer Relationship Management Toward Customer Loyalty On Pt. Bca Tbk. Fokus Ekonomi (Fe), 10(3), 183–192. Https://Doi.Org/10.1017/Cbo9781107415324.004

Kotler Dan Keller. (2009). Manajemen Pemasaran Jilid I. Edisi Ke 13. Jakarta, Airlangga.

Lubis, B., & Yusra, I. (2020). Pengaruh Motivasi Dan Kepuasan Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Pada Uptd Balai Perlindungan Tanaman Pangan Dan Hortikultura Provinsi Sumatera Barat. Academic Conference For Management, 2.

Mudrajad Kuncoro. (2001). Metode Kuantitatif Teori Dan Aplikasi Untuk Bisnis Dan Ekonomi Edisi Pertama. Yogyakarta, Upp Amp Ypkn.

Nurlitasari1, L., Syah2, T. Y. R., & Magister. (2011). Pengaruh Kualitas Layanan Terahadap Kepuasan Dan Loyalitas (Kasus : Rumah Sakit Medika Permata Hijau Jakarta Barat, 95–110.

Paliati, A. (2004). Pengaruh Tingkat Kepuasan Terhadap Loyalitas Nasabah Tabungan Perbankan Di Wilayah Etnis Bugis. Jurnal Ekonomi, 1 No 2 Mar.

Purwanto, S. B. (2011). Pengaruh Komunikasi , Motivasi Dan Kepuasan Kerja Terhadap Kinerja Karyawan ( Studi Pada Proyek Pondasi Tower Di Timor Leste PT Cahaya Inspirasi Indonesia ), (66), 139–144.

Putri, A., Edy, I., & Mawardi, Y. M. K. (2015). Pengaruh Customer Relationship Management (Crm) Terhadap Kepuasan Pelanggan Dan Loyalitas Pelanggan (Survey Pada Pelanggan Pt. Gemilang Libra Logistics, Kota Surabaya). Jurnal Administrasi Bisnis, 23(2), 1–8.

Putri, J. M. L. Y. T. E. (2013). Pengaruh Komunikasi Pelayanan Dan Kepuasan Terhadap Loyalitas Pelanggan Di 7-Eleven Buaran, 4(9), 886–896.

Sugiono, Prof. D. (2006). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan R&D. Bandung, Alfabeta.

Sugiono, Prof. D. (2009). Metode Penelitian Bisnis (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung, Alfabeta.

Sugiono, Prof. D. (2012). Memahami Penelitian Kualitatif. Kota Bandung, Alfabeta.

Sugiono, Prof. D. (2015). Statistik Non Parametris Untuk Penelitian. Kota Bandung, Penerbit Alfabeta.

Sukriani, C., & Yusra, I. (2019). Pengaruh Penggunaan Layanan Sms Banking Terhadap Loyalitas Nasabah Yang Dimoderasi Oleh Kepuasan Di Bank Nagari Cabang Tapan. Academic Conference For Management, 1.

Sutrisno. (2015). Pengaruh Kualitas Layanan Dan Costumer Relationship Management Terhadap Kepuasan Dan Loyalitas Pasien Di RS Tingkat Dua TNI. JMM17 Jurnal Ilmu Ekonomi & Manajemen, 2(2), 27–41.

Tjiptono, F. (2010). Pedoman Penyusunan Skripsi. UMK, Kudus.

Universitas, N., Indonesia, P., & Padang, Y. (2017). Pengaruh Customer Relationship Management Dan Customer Value Terhadap Kepuasan Nasabah Dan Dampaknya Pada Loyalitas Nasabah Bank Bri Unit, 6(2), 251–262.

Usman, H. (2003). Metodologi Penelitian Sosial. Jakarta, Bumi Aksara.

Wachyu, N., Suharyono, N., & Yulianto, E. (2016). Pengaruh Customer Relationship Management (CRM) Terhadap Kepuasan Dan Loyalitas Pelanggan (Survei Pada Pelanggan PT Astra Internasional, Tbk-TSO Auto2000 Cabang Denpasar). Jurnal Administrasi Bisnis, 30(1), 171–177.




DOI: https://doi.org/10.31575/jp.v5i1.348

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 JURNAL PUNDI

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

DITERBITKAN OLEH SEKOLAH TINGGI ILMU EKONOMI KBP

JL. KHATIB SULAIMAN NO. 61 PADANG SUMATERA BARAT

TELP  : (0751) 7051398 / 0811667831
Email : support@akbpstie.ac.id
WEB   : www.akbpstie.ac.id

Hak Cipta (c) 2018 oleh  Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi KBP - Jurnal Pundi
Creative Commons License

 

Indexed in :